
Gemeente Zaltbommel zoekt een Raads- en communicatieadviseur
Wil jij werken in een bruisende werkomgeving waar open communicatie en persoonlijke groei centraal staan? Bij de gemeente Zaltbommel krijg je de kans om deel uit te maken van een betrokken organisatie, met volop ruimte voor eigen initiatief.
Wat ga je doen?
Als raadsadviseur adviseer je de raad, de raadsleden en de burgerleden over de uitoefening van hun taken. Regelmatig werk je op donderdagavonden als griffier bij beeld- en oordeelsvormende vergaderingen. Daarnaast treed je op als secretaris van diverse werkgroepen. Je draagt actief bij om de advisering en ondersteuning voor de raad zó in te richten dat de gemeenteraad zijn rol goed kan waarmaken.
Ook ondersteun je de griffie en de raad op het gebied van interne en externe communicatie. De gemeenteraad heeft de ambitie zichtbaar en benaderbaar te zijn voor de inwoners, verenigingen en bedrijven. Naast het werken op strategisch niveau vind je het leuk om zelf aan de slag te gaan met communicatiemiddelen en het organiseren van bijeenkomsten. Je legt hiervoor contacten met relevante spelers binnen de ambtelijke organisatie en de samenleving. Met jouw inbreng en ideeën zorg je er voor dat de externe communicatie een flinke impuls krijgt. Hierbij zet je verschillende communicatiemiddelen op een handige manier in, zoals bijvoorbeeld sociale media. Je verzorgt de communicatie rondom het besluitvormingsproces en denkt vanuit de belangen van de raad. Je onderhoudt nauwe contacten met het communicatieteam van de gemeente en bent zo de link tussen griffie en ambtelijke organisatie.
Wat breng je mee?
Je bent omgevingssensitief en hebt politiek-bestuurlijk bewustzijn. Jij brengt een frisse blik, creativiteit en lef mee. Je durft nieuwe communicatievormen en -middelen in te zetten en experimenteert graag met wat wél werkt - of dat nu een sterk geschreven tekst is, een pakkende video, of een slimme toepassing van AI. Je voelt feilloos aan wat past bij onze raad, de omgeving en het moment. Met jouw gevoel voor taal, beeld en timing weet je mensen te raken en te bereiken.
Verder breng je mee:
- HBO werk- en denkniveau;
- Werkervaring in (communicatie)advies, bij voorkeur in een politiek bestuurlijke omgeving.
- Je beschikt over uitstekende mondelinge, schriftelijke en digitale vaardigheden;
- Je hebt een sterk analytisch vermogen, werkt nauwkeurig en kan goed prioriteiten stellen;
- Je hebt een proactieve, collegiale, klantgerichte en flexibele werkhouding en blinkt uit in zelfstandigheid en zelfredzaamheid
Wij bieden jou
Wij bieden een uitdagende functie waarin je jouw talenten als Raads- en communicatieadviseur kunt inzetten binnen een dynamische omgeving. Een omgeving waarbinnen jij de kans krijgt, deze functie binnen de griffie van Zaltbommel verder door te ontwikkelen. Daar zetten we graag uitstekende arbeidsvoorwaarden tegenover, zoals:
- Je salaris bedraagt maximaal €5.691,- bruto per maand o.b.v. 36 u/wk (schaal 10A afhankelijk van je werkervaring);
- Je ontvangt een individueel keuzebudget van 17,05 %, dat je naar eigen inzicht inzet. Bijvoorbeeld voor extra salaris, vakantiedagen of opleidingen;
- Werktelefoon en laptop;
- Studiemogelijkheden;
- Je bouwt een keuzepensioen op bij ABP;
- Je treedt in dienst voor een jaar, bevalt het van beide kanten? Dan treed je vast in dienst;
- Flexibel werken: Wij geloven in een gezonde werk-privébalans.
Organisatie
Werken bij de gemeente Zaltbommel (https://www.werkenbijgemeentezaltbommel.nl/) betekent deel uitmaken van een dynamisch organisatie met een open werksfeer. Onze 160 medewerkers werken vanuit het gemeentekantoor en de gemeentewerf in de historische stad Zaltbommel en het omliggende buitengebied met elf dorpen. De gemeente is goed bereikbaar naast de A2 en met een directe treinverbinding vanuit Utrecht en Den Bosch. Ontdek de vele mogelijkheden bij de gemeente Zaltbommel en groei mee in een ambitieuze organisatie!
De griffie is een klein en hecht team waarin op een fijne manier wordt samengewerkt. De griffie bestaatr een griffier, een 1e plaatsvervangend griffier / raadsadviseur, een raads- en communicatieadviseur, een griffiemedewerker en een raadsbode. Waar nodig nemen we taken van elkaar over.
Meer informatie
Nieuwsgierig? Wij ook naar jou!
Stel jezelf aan ons voor en vertel ons waarom wij met jou in gesprek willen. Daarin vertellen wij jou dan graag meer over onze plannen en jij ons hoe jij daar bij past en wat je voor ons kunt betekenen.
Wil je meer weten over de functie?
Neem dan contact op Bianca Kooijman (plv. griffier), via 06-20090702 of bkooijman@zaltbommel.nl
Heb je vragen over de procedure? Stuur dan een mail naar ddriehuis@bommelerwaard.nl
Deze vacature wordt in-/ en extern tegelijkertijd uitgezet. Bij gelijke geschiktheid heeft een interne kandidaat voorrang.
Je kunt reageren tot en met 15 juni a.s. Of je wordt uitgenodigd voor het eerste gesprek hoor je uiterlijk 17 juni a.s.
Het eerste gesprek staat gepland op donderdag 19 juni a.s. in de ochtend. Hou hier alvast rekening mee in je agenda!
Wij waarderen het dat je met ons meedenkt maar acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Reageer vandaag
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel en heb je interesse, vragen, of wil je direct solliciteren?
Meer informatie over deze vacature?
Neem contact op met Diana Driehuis van Gemeente Zaltbommel
Gerelateerde vacatures
Over de organisatie

Over de organisatie
Werken bij gemeente Zaltbommel
Open werksfeer, goed bereikbaar en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Dat is werken bij de gemeente Zaltbommel in een notendop. Wij kennen weinig hiërarchie en iedereen loopt bij elkaar naar binnen. Het gemeentekantoor staat vlak naast de A2 en er is een rechtstreekse treinverbinding vanuit Utrecht en Den Bosch. Tel daar nog een gratis parkeerplek voor de deur bij op en je hebt het recept voor een ideale werkomgeving.
Over de gemeente Zaltbommel
De gemeente Zaltbommel ligt naast de A2, vlakbij Den Bosch en maar 30 minuten van Utrecht. Naast de historische (binnen)stad Zaltbommel is er het buitengebied dat verdeeld is over 11 dorpen. De ongeveer 160 vaste werknemers werken vanuit het gemeentekantoor in Zaltbommel en de gemeentewerf. Het dagelijks onderlinge contact buiten het inhoudelijke werk is goed. Daarnaast zijn er groepen op basis van gezamenlijke interesses, zoals ‘The young ones’. Dit is een groep jonge collega’s die samenkomen om hun ervaringen bij de gemeente Zaltbommel te delen.
Samen werken voor de Bommelerwaardse samenleving
In de Bommelerwaard werkt de gemeente Zaltbommel nauw samen met de gemeente Maasdriel. Zij worden ondersteund door de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard (BVEB), die voor beide gemeenten verantwoordelijk voor de bedrijfsvoeringstaken op het gebied van financiën, informatisering en automatisering, juridische zaken en human resource management. Aan de basis van de samenwerking staan de ‘Bommelerwaarden’; trots, lef en samen.